Thursday, June 21, 2012

Umrah Badal di Hudaibiyah

Pejam celik, pejam celik, tinggal tak berapa hari saja lagi di Lembah Bakkah ini. Perjalanan di teruskan.

Cerita seterusnya, perjalanan Umrah ke 4 yang kami lalui. Sambil berziarah di Muzium Masjid Nabawi dan Masjidil Haram, yang mana di dalam nya terdapat bahan asal yang telah di gunakan di Masjid Nabawi contoh; mimbar nabi dan Masjidil Haram contoh; kiswah dan pintu asal yang telah di gantikan.

Namun, kami berdua telah seiya-sekata. Umrah kali ini adalah umrah badal. Suami saya melakukan umrah badal buat ayahanda nya yang tercinta dan saya sendiri buat adinda saya yang di kasihi.

Miqat kali ini adalah di Hudaibiyah. Sebut saja Hudaibiyah, semua pasti teringat akan Peristiwa Perjanjian Hudaibiyah kan ?

Istimewa nya umrah Andalusia ini kerana di dalam pakej kami adalah termasuk 4 sesi umrah di Miqat yang berbeza.

Umrah pertama (Wajib) buat kami, bermula di Bir Ali. Nabi Muhammad s.a.w juga bermiqat di sini.

Umrah ke dua, bermiqat di Tana'im (Masjid Saidatina Aishah). Kenapa di sini ? Saidatina Aishah pernah bermiqat di sini.

Umrah ke Tiga di Ja'aranah. Di sini kebanyakan nabi yang lain juga pernah bermiqat disini.

Ke empat di Hudaibiyah.

Banyak kesan tinggalan sejarah yang masih utuh di sini. Namun agak terkilan, kerana kesan-kesan sejarah ini agak kurang terjaga, seperti di anak-tiri kan. Tidak tahu kenapa, wallahuaklam.

Kami telah siap-siap berpakaian ihram dari hotel kerana telah di maklum sedari awal oleh mutawwif kami, Ustaz Husin tentang kekurangan fasiliti di Hudaibiyah.

Keluar sahaja dari muzium, masa nak naik bas, boleh lah suami saya ni posing-posing lagi di driver seat tu..Alahai, hehehe.. :)
Tengok lah encik suami saya ni, main-main pulak dia.. :)
Bermula di miqat, langkah di atur kemas. Kami serius kembali menyudahkan umrah badal kami. Alhamdulillah, sempurna umrah badal ini kira-kira 15 minit sebelum masuk waktu Zuhur.

Semoga umrah badal buat ayahanda dan adinda kami ini di terima. Damai lah ayahanda dan adinda kami di alam SANA. Semoga roh ayahanda mertua ku dan adinda ku di rahmati Allah s.w.t. Al-Fatihah.

No comments:

Post a Comment